Gemeente Olen

Terug naar school met gezonde brooddoos

01 september ’17 (vr)
Een gezonde en lekkere brooddoos samenstellen is voor ouders dikwijls een uitdaging. Er is niet altijd veel tijd of inspiratie. Toch kan je met weinig moeite een lekkere, gezonde en evenwichtige lunch bereiden.

Enkele tips:

 

Brood

  • Sandwiches of witte broodsoorten geef je best niet elke dag mee. Eet je kind geen bruin of volkoren brood? Probeer dan eens half om half te gebruiken: een sneetje wit op een sneetje bruin.
  • Wissel brood eens af met een salade op basis van pasta, rijst, couscous of quinoa. Vergeet ook niet wat vetstof te gebruiken: deze bevat essentiële vetzuren die kinderen goed kunnen gebruiken. Je kan zacht smeervet gebruiken of zelfs een laagje mayonaise.

Beleg

  • Geef eens een hardgekookt eitje mee of doe gebakken roerei tussen de boterham.
  • Probeer wat vaker vis. Vallen vaak in de smaak: zalm, tonijn of makreel uit blik, grijze garnalen,…
  • Denk ook eens aan een vegetarische pasta op basis van olijven, avocado of kikkererwten (humus).
  • Houdt je lekkerbek van zoet beleg? Experimenteer dan met vers fruit. Confituur, stroop en honing bevatten heel veel suiker. Gebruik ze daarom met mate. Choco- en speculaaspasta zijn suiker- en vetrijk en gebruik je dus best niet dagelijks.

 

Groenten

  • Groenten brengen kleur in de brooddoos en zorgen ervoor dat kinderen makkelijker aan de aanbevolen groenteportie per dag komen. (Kers)tomaten, komkommer, rauwe wortel, reepjes paprika of radijsjes zijn lekker en gezond.

Dessert

  • Een dessert bij de lunch is niet echt nodig. Geef liever geen koekjes of snoep mee als dessert.
  • Een stukje fruit of fruitsla kunnen uiteraard wel.
  • Ook een melkproduct zoals yoghurt of pudding is een aanrader.
Nieuwsoverzicht
gezonde brooddoos

Deel deze pagina

Openingsuren & contact

Gezondheid

LCP