Inhoud
Problemen met de chip van je identiteitskaart? De medewerkers van Burgerzaken kunnen deze voor je nakijken.
- Als de chip losgekomen is, moet je onmiddellijk een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Je krijgt een bijlage 12 in afwachting van je nieuwe identiteitskaart. Je beschadigde kaart wordt opgestuurd naar de helpdesk Algemene Directie Instellingen en Bevolking. Daar wordt onderzocht wie verantwoordelijk is voor de losgekomen chip en dus de nieuwe identiteitskaart moet betalen.
- Als de chip defect is, wordt de identiteitskaart opgestuurd naar de helpdesk Algemene Directie Instellingen en Bevolking. Daar wordt de kaart verder onderzocht. In tussentijd krijg je een bijlage 12 die je identiteitskaart vervangt. Na het onderzoek nodigen we je uit om de herstelde identiteitskaart af te halen of om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Opgelet: een bijlage 12 is niet geldig in het buitenland!
Wat meebrengen
In geval van een losgekomen chip:
- je beschadigde elektronische identiteitskaart
- een recente pasfoto die voldoet aan de vereiste kwaliteitsnormen
Je hoeft geen pasfoto mee te brengen. Die maken we gratis voor jou aan het loket, uitgezonderd voor kinderen jonger dan 6 jaar. Wens je toch je eigen foto mee te nemen? Zorg dan dat de foto voldoet aan de vereiste kwaliteitsnormen.
Mocht het niet lukken om aan het loket een correcte foto te maken, dan kan er alsnog gevraagd worden om een foto te laten maken bij de fotograaf.
In geval van een defecte chip:
- je beschadigde elektronische identiteitskaart
Kostprijs
Als uit het onderzoek blijkt dat je niet verantwoordelijk bent voor het defect of de beschadiging, dan moet je niets betalen. Als je wel verantwoordelijk bent, dan betaal je 19,50 euro.
Regelgeving
De volledige reglementering hierover vind je op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.