Een goede nachtrust voor een gezonder leven

Er bestaan veel verhalen en mythes over slaap. Helaas zijn deze vaak niet juist. Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet aan te raden om een warm bad of warme douche te nemen voor het slapengaan.

Ons lichaam moet afkoelen om in slaap te kunnen vallen. Als je een te hoge lichaamstemperatuur hebt, val je niet gemakkelijk in slaap.

Deze tips zorgen wel voor een goede nachtrust:

  • Ga op een regelmatig tijdstip slapen en probeer elke ochtend op hetzelfde uur op te staan, ook in het weekend.
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving met zo weinig mogelijk prikkels.
  • Vermijd alcohol en cafeïne, vooral in de avond. Hoewel alcohol soms helpt om makkelijker in slaap te vallen, verstoort het je slaap later in de nacht.
  • Beperk schermtijd voor het slapengaan. Als je laat tv kijkt of met je gsm bezig bent, dan blijft je brein actief. Lees liever een boek of luister naar rustige muziek.

Contacteer je huisarts bij langdurige problemen

Een keer slecht slapen hoeft geen probleem te zijn. Slaap je al meer dan drie maanden slecht? Neem dan zeker contact op met je huisarts. Mogelijk zijn er onderliggende oorzaken die aandacht nodig hebben.

Workshops en lezingen om je op weg te helpen

In februari en maart zijn er verschillende workshops en lezingen in onze regio om je op weg te helpen naar een goede nachtrust.

Bekijk het volledig overzicht

In Olen kan je op dinsdag 5 maart deelnemen aan de workshop ‘Schapenwolkjeswit’.

Gepubliceerd op vrijdag 26 jan 2024 om 08:33