Elektronische identiteitskaart

Inhoud

Maak een afspraak om je e-ID aan te vragen

Maak een afspraak om je e-ID af te halen

Met je elektronische identiteitskaart kan je jouw identiteit bewijzen in binnen- en buitenland. 

Je kan met de kaart en de pincode:

  • jezelf authentificeren op het internet.
  • je elektronische handtekening plaatsen.
  • officiële documenten aanvragen en formulieren invullen.

Het is ook een geldig reisdocument in de lidstaten van de Europese Unie. Op de site van diplomatie zie je in welke landen de Belgische identiteitskaart aanvaard wordt als geldig reisdocument. Voor landen waar de identiteitskaart niet erkend wordt, moet je een internationaal reispaspoort hebben.

Certificaten op de identiteitskaart

Maak een afspraak om je certificaten te vernieuwen

Wist je dat er verschillende certificaten op jouw eID staan? Er zijn twee certificaten die je vaak zal gebruiken:

  • het authenticatiecertificaat: dat heb je nodig om je veilig aan te melden op een online overheidsdienst zoals Tax-
    On-Web, MijnBurgerprofiel, MyMinFin, MyHealthviewer, Mijngezondheid.be,...
  • het handtekeningcertificaat: dat heb je nodig om digitaal een document te ondertekenen.

18 geworden? Laat je handtekeningcertificaat op je identiteitskaart activeren