Elektronische vreemdelingenkaart

Inhoud

De vreemdelingenkaart is geen identiteitsbewijs maar een verblijfskaart. Er zijn verschillende types vreemdelingenkaarten. Je nationaliteit, de duur van je verblijf en de reden waarom je het verblijf aanvraagt, bepalen het soort kaart dat je nodig hebt. Ook de geldigheidsduur verschilt naargelang het type kaart.

 Op de website van de Vlaamse overheid vind je meer informatie.

Met de elektronische vreemdelingenkaart krijg je toegang tot alle toepassingen van e-government en kan je bepaalde documenten elektronisch ondertekenen.

Procedure

Je kaart aanvragen

Maak een afspraak om je kaart aan te vragen

Dit breng je mee naar je afspraak:

  • identiteitskaart of paspoort van het land van oorsprong (eventueel voorzien van een visum)
  • een recente pasfoto, maximaal 6 maanden oud (op de website van de federale overheid vind je de voorwaarden waaraan de foto moet voldoen)
  • het vereiste bedrag

Je kaart afhalen

Een drietal weken na de aanvraag ontvang je de pin- en pukcode en kan je een afspraak maken om je elektronische vreemdelingenkaart te komen ophalen. 

Maak een afspraak om je kaart af te halen

Dit breng je mee naar je afspraak:

  • de omslag met de pin- en pukcode die je thuis hebt ontvangen
  • je eventuele vorige verblijfskaart of een bewijs van verlies of diefstal

Kostprijs

  • 22,00 euro bij een gewone procedure
  • 123,00 euro bij een dringende procedure (levering in de gemeente 1 werkdag na de aanvraag als de aanvraag vóór 15.00 uur gebeurt)
  • 158,50 euro bij een dringende procedure (levering in het centraal loket in Brussel 1 werkdag na de aanvraag als de aanvraag vóór 15.00 uur gebeurt)