Vanaf 6 januari kan je in onze gemeente slimmer de fiets, bus of trein combineren. Samen met De Lijn gaan we in verschillende fases voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid.
In onze regio verandert er heel wat: nieuwe lijnen maken hun intrede. Bestaande lijnen krijgen nieuwe nummers. Andere routes zorgen ervoor dat jij naar nieuwe buurten en locaties kan.
Op drukke assen rijden er voortaan meer bussen. Op plaatsen waar de vraag naar openbaar vervoer minder groot is, kan je rekenen op flexbussen. Dat zijn de vroegere belbussen die je al vanaf 6 december kan reserveren via de Hoppinapp, -website of -centrale (0800 12 2 12).
Het nieuwe busnetwerk is een beslissing van De Lijn en de Vlaamse overheid. De inspraak die we als gemeente in dit dossier kregen, was zeer beperkt. Als je vragen of opmerkingen hebt over de nieuwe buslijnen vanaf 2024, neem je best rechtstreeks contact op met de klantendienst van De Lijn. Dit kan via het contactformulier of 070 220 200 (0,30 euro/minuut).
Je reis uitstippelen?
Dat doe je met de website of app van De Lijn. Vergeet zeker de routeplanner niet. Die begeleidt je bij geplande omleidingen.
Zo ziet het nieuwe net eruit in Olen vanaf 6 januari:
Opgelet: bussen die normaal de Netebrug passeren, moeten rekening houden met een omleiding. Raadpleeg voor die lijnen binnenkort de juiste dienstregeling.
De vroegere lijn 305 wordt gesplitst in twee nieuwe lijnen:
lijn 33 Turnhout – Kasterlee – Herentals
lijn 32b Herentals – Herselt – Aarschot – Leuven.
Aan het station van Herentals kan je vlot overstappen van de ene op de andere.
Deze nieuwe lijn neemt het traject van de oude lijn 15b over tussen Herentals en St.-Jozef-Olen naar Boekel. Lijn 15b Geel – Herentals verdwijnt omdat je voor die route ook de trein kan nemen.
Lijn 54 rijdt langs Oevel, Tongerlo, Westerlo, Zammel, Veerle, Vorst, Klein-Vorst en Tessenderlo.
Vanuit het centrum van Olen kan je met deze lijn niet meer rechtstreeks naar Westerlo. Neem hiervoor in de spits lijn 543.
Vanuit Olen-Centrum is er geen rechtstreekse verbinding meer met Olen Shopping Park. Die halte wordt enkel nog bediend door het flexvervoer (meer info hieronder).
De nieuwe lijn komt vanuit St.-Jozef-Olen en O.-L.-V.-Olen elk uur langs de halte Neerbuul (vlakbij Olen Shopping Park).
Die buslijn is in de spits een alternatief voor de vroegere lijn 15b. Woon je in St.-Jozef-Olen of O.-L.-V.-Olen? Dan reis jij zo nog steeds naar Geel. De bus stopt ook aan het ziekenhuis van Geel.
Die buslijn vervangt de vroegere lijn 222, maar vertrekt nu in Hulshout en rijdt via Voortkapel in plaats van Wiekevorst. Vroeger reed deze lijn via Herentalseweg, maar nu stopt de bus in Olen-Centrum.
De bussen vertrekken in Morkhoven en rijden dan via Noorderwijk, Olen en Voortkapel naar Westerlo. Zo kan je in de spits van Olen-Centrum naar Westerlo.
De buslijn brengt leerlingen tijdens de spitsuren via Voortkapel naar de scholen in Westerlo en naar de school Tongelsbos. (vervangt hiermee lijn 540)
Wil je buiten de spitsuren naar deze bestemmingen gaan? Raadpleeg dan de routeplannerom de verschillende opties te bekijken. Bij deze opties moet je wel extra overstappen.
Die buslijn verdwijnt omdat er maar weinig reizigers gebruik van maakten.
Waar geen vast openbaar vervoer is, kan je rekenen op de flexbussen van De Lijn. Die vervangen vanaf 6 januari de gekende belbusjes. Op weekdagen rijden de flexbussen van 6.00 tot 21.00 uur. In het weekend is dat van 8.00 tot 21.00 uur. Op de flexbus gelden de tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn.
Flexbus boeken?
Bel naar de Hoppincentrale op 0800 12 2 12 of download de Hoppinapp.
Vraag je rit op voorhand aan.
Je krijgt steeds de beste oplossing aangereikt om jouw bestemming met het openbaar vervoer te bereiken. Kan je een deel van jouw traject afleggen met de vaste lijnbus of zelfs met de trein? Dan hoef je maar een klein stukje mee te rijden met de flexbus.
Aan volgende haltes kan je voortaan enkel nog een flexbus nemen:
Olen Meren
Olen Sterrewijzer
Olen Shopping
Olen Venhof
Olen P. Van Lommelstraat
Olen Vierhuizen
Olen Wagenmakersstraat
Olen Sint-Sebastiaanstraat
Olen Distelstraat
Olen Neerheide
Olen Komie Geire
Olen Notelaar
Het nieuwe busnetwerk is een beslissing van De Lijn en de Vlaamse overheid. De inspraak die we in dit dossier kregen, was zeer beperkt. Als je vragen of opmerkingen hebt over de nieuwe buslijnen vanaf 2024, neem je best rechtstreeks contact op met de klantendienst van De Lijn. Dit kan via het contactformulier of 070 220 200 (0,30 euro/minuut).
Het nieuwe net van De Lijn vertrekt vanuit een duidelijke hiërarchie:
Het treinnet
Kernnet: buslijnen met de meeste gebruikers die een zo recht mogelijke route volgen via hoofdwegen.
Aanvullend net: buslijnen die nog van belang zijn, maar minder als deze van het kernnet. De bussen die hieronder vallen volgen een route die kan afwijken van hoofdwegen om (kleinere) kernen te bedienen.
Vervoer op maat zoals deelfietsen en flexbussen
Het uitgangspunt van de hogere overheid is dat geen enkele laag mag concurreren met een hoger niveau. Dat betekent kort gezegd dat buslijnen niet standaard parallel aan treinlijnen mogen blijven rijden. Dit is bijvoorbeeld de reden waarom lijn 15b wordt afgeschaft. Buslijnen van het aanvullend net mogen ook bijvoorbeeld niet de route van het kernnet volgen. Geraak je er niet met één bus, dan moedigt De Lijn je aan om meerdere vervoersmethodes te combineren. Ook mag elke buslijn voortaan slechts één reisroute hebben. In het verleden konden dat er meerdere zijn.